16-12-2022

Trzy ulepszone Toyoty GR DKR Hilux T1+ pojadą w Rajdzie Dakar 2023 z załogami TOYOTA GAZOO Racing

Ogłoszony został skład zespołu TOYOTA GAZOO Racing na Rajd Dakar 2023. Tym razem o kolejne zwycięstwo powalczą trzy duety kierowców zasiadających w zmodyfikowanych Toyotach GR DKR Hilux T1+, wśród których są triumfatorzy poprzedniej edycji Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel.

Przed nami najtrudniejszy w sezonie rajd cross-country Dakar 2023, w którym udział weźmie także zespół TOYOTA GAZOO Racing. Impreza rozpocznie się 31 grudnia na północno-wschodnim wybrzeżu Arabii Saudyjskiej, a wystartują w niej trzy załogi w Toyotach GR DKR Hilux T1+. Liderzy tej stawki to Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel, a wspierać ich będą Giniel de Villiers i Dennis Murphy oraz Henk Lategan i Brett Cummings.

Szef i dyrektor techniczny zespołu Glyn Hall pokłada wielkie nadzieje w tym starcie: „Dakar 2023 jest już za chwilę, a my nie możemy się doczekać wyzwania związanego ze startem w tym niesamowicie trudnym rajdzie cross-country. Przez cały rok pracowaliśmy nad naszym GR DKR Hilux T1+ i jesteśmy przekonani, że dobrze się przygotowaliśmy. Teraz czas na ściganie.”

Przy tej okazji ogłoszono także, że w 2023 roku mistrzowskich tytułów w cyklu W2RC będą bronić Al-Attiyah i Baulem, natomiast w mistrzostwach RPA w rajdach cross-country (SARRC) powalczą De Villiers i Murphy oraz Lategan i Cummings.

Ulepszona Toyota GR DKR Hilux T1+

Udoskonalanie Hiluxa GR DKR T1+ zajęło zespołowi TOYOTA GAZOO Racing cały rok. W ramach testów pokonano 25 tysięcy kilometrów, w co wliczał się także udział w rajdach zaliczanych do cykli W2RC oraz SARRC. Aby jak najlepiej przygotować się do kolejnej edycji Rajdu Dakar, załogi spędziły w autach w sumie 130 dni.

Jeśli chodzi o zmianę parametrów technicznych pojazdów, to ma ona związek z nowym regulaminem FIA. Modyfikacje silnika dotyczą głównie zmniejszenia mocy maksymalnej aut klasy T1+ o 30 kW oraz zmiany krzywej mocy. Dodatkowo poprawiono wszystkie elementy zawieszenia oraz układu przeniesienia napędu, by podnieść ich wytrzymałość i niezawodność. Ponadto dopracowano charakterystykę zmian biegów, pracę zawieszenia oraz zmieniono oprogramowanie silnika w celu jeszcze efektywniejszego wykorzystywania najnowszej generacji paliwa wyścigowego.

Toyoty biorące udział w Rajdzie Dakar 2023

Oprócz trzech egzemplarzy modelu GR DKR Hilux T1+ na trasie Rajdu Dakar 2023 w barwach TOYOTA GAZOO Racing pojawi się aż siedem pojazdów wystawionych przez zespoły prywatne. Specyfikacje oraz ustawienia tych samochodów będą zbliżone do bazowych aut fabrycznych.

Zespół TOYOTA GAZOO Racing udziela także wsparcia ekipie Team Land Cruiser Toyota Auto Body (TLC), która zdominowała kategorię samochodów produkcyjnych. W 10. z rzędu triumfie ma pomóc zupełnie nowy Land Cruiser 300 GR SPORT.

W poprzedniej edycji zespół HINO TEAM SUGAWARA startował ciężarówką z napędem hybrydowym i zajął 22. miejsce. Tym razem do Rajdu Dakar 2023 przygotowano ciężarówkę z ulepszonym napędem hybrydowym.

Rajd Dakar 2023 potrwa od 31 grudnia do 15 stycznia. Zawodnicy rozpoczną rywalizację w Sea Camp na wybrzeżu Morza Czerwonego, a po dwóch tygodniach będą finiszować po drugiej stronie Półwyspu Arabskiego w Ad-Dammam.

NUMERY STARTOWE

200 – Nasser Al-Attiyah / Mathieu Baumel

205 – Giniel de Villiers / Dennis Murphy

217 – Henk Lategan / Brett Cummings

SPECYFIKACJA TOYOTY GR DKR HILUX T1+ (2023)

Silnik: V35A

Z modelu: Land Cruiser 300

Typ silnika: Twin Turbo, benzynowy

Regulacja kontrolna: doładowanie ograniczone zgodnie z FIA Reference Power Curve

Moc maksymalna: 266 kW przy 5 100 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy: 620 Nm

Sterowanie silnikiem: Motec

Skrzynia biegów: Sadev, 6-biegowa, sekwencyjna

Mechanizm różnicowy: o ograniczonym poślizgu (przedni, centralny, tylny)

Sprzęgło: ceramiczne, wielopłytkowe, 215 mm średnicy

Konstrukcja: rama rurowa

Rozstaw osi: 3 140 mm

Długość: 4 810 mm

Szerokość: 2 300 mm

Wysokość: 1 890 mm

Masa: 2 000 kg, zgodne z minimum FIA (masa netto)

Nadwozie: Toyota Hilux Double Cab Pick-Up, kompozytowe

Przednie zawieszenie: podwójne wahacze, 350 mm skoku

Tylne zawieszenie: podwójne wahacze, 350 mm skoku

Koła: Evo Course, 17-calowe

Opony: BF Goodrich, 37-calowe

Zbiornik paliwa: FT3 Safety Cell, 540 litrów