14-02-2023

Toyota RAV4 z najwyższą sprzedażą wśród SUV-ów w 2022 roku

Najpopularniejszy SUV na świecie od 2017 roku
W 2022 roku najpopularniejszym SUV-em na świecie była Toyota RAV4. Salony marki opuściło w tym czasie 871 513 egz. tego modelu. RAV4 zajmuje pierwsze miejsce w klasie SUV-ów nieprzerwanie od 2017 roku. Dane zostały opublikowane przez portal analityczny focus2move.com.
  • Analitycy portalu focus2move.com przeanalizowali dane o rejestracjach publikowane przez odpowiednie władze w 162 krajach i przedstawili ranking najpopularniejszych SUV-ów na świecie w 2022 roku. Na jego czele z liczbą 871 513 sprzedanych samochodów uplasowała się Toyota RAV4. Był to nie tylko najlepszy wynik w segmencie SUV, ale także drugi najlepszy na całym globalnym rynku motoryzacyjnym.

    RAV4 jest najpopularniejszym SUV-em na świecie nieprzerwanie od 2017 roku. W 2020 roku łączna sprzedaż tego modelu przekroczyła 10 mln samochodów. 

Toyota RAV4 a segment SUV

Po wprowadzeniu w 1994 roku na rynek Toyoty RAV4 kierowcy aut osobowych zyskali zupełnie nowe możliwości odkrywania trudno dostępnych dróg z dala od asfaltu. Rekreacyjny pojazd z samonośnym nadwoziem, który prowadził się równie łatwo jak auto osobowe, oferował większy prześwit, napęd 4x4 i sylwetkę małej terenówki. 

Wszystko to sprawiło, że SUV-y zaczęły się cieszyć coraz większą popularnością. Obecnie w samej Europie Toyota oferuje crossovery i SUV-y we wszystkich segmentach, a ich sprzedaż jest w naszym regionie większa od sprzedaży aut osobowych marki z klasycznym niskim nadwoziem.

Wszechstronny SUV

  • Na rynku dostępna jest obecnie 5. generacja Toyoty RAV4. Jest to średniej wielkości samochód z napędem 4x2 lub 4x4. Do wyboru jest silnik benzynowy, napęd hybrydowy lub wyjątkowo mocna i oszczędna 306-konna hybryda plug-in. 

    RAV4 został zaprojektowany na platformie GA-K z serii TNGA, dzięki której jego nadwozie jest o około 60% sztywniejsze w porównaniu do poprzedniej generacji. Stabilność konstrukcji auta sprawia, że zawieszenie zostało tak skalibrowane, by zapewnić komfortowe tłumienie nierówności, a jednocześnie precyzję prowadzenia i stabilność w zakrętach. 

RAV4 GR SPORT – jeszcze lepsze możliwości jezdne

Wraz z 5. generacją Toyoty RAV4 na rynku debiutuje nowa wersja GR SPORT inspirowana sportowymi samochodami TOYOTA GAZOO Racing. Charakteryzuje się ona wzmocnionym zawieszeniem, ułatwiającym dynamiczną jazdę i sprawne poruszanie się po nieutwardzonych drogach. Sztywniejsze sprężyny i amortyzatory zostały tu połączone z bardzo sztywną konstrukcją TNGA i 222-konnym hybrydowym napędem na cztery koła AWD-i.

Nadwozie nowej Toyoty RAV4 GR SPORT zdobią specjalne elementy stylistyczne, w tym zderzaki, nadkola i progi w kolorze fortepianowej czerni czy emblemat specjalnej wersji „GR SPORT” na klapie bagażnika. Sportowy charakter auta podkreślają 19" felgi aluminiowe GR SPORT z oponami 235/55 R19.

We wnętrzu znajdziemy skórzaną tapicerkę Black Alcantara, srebrne przeszycia na siedzeniach, kierownicy i dźwigni zmiany biegów oraz logo GR na zagłówkach i kierownicy.

Bogate wyposażenie w standardzie

Toyota RAV4 dostępna jest w sześciu wersjach wyposażenia. Już podstawowa wersja – Active – zawiera bogaty zestaw technologii i udogodnień, w tym nowy system multimedialny Toyota Smart Connect® z kolorowym ekranem dotykowym (10,5" HD), Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników (12,3"), nawigację Connected z mapami online i 4-letnią darmową transmisją danych, rozbudowany zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense i usługi zdalne dostępne MyToyota.

RAV4 z napędem hybrydowym

  • Europejscy kierowcy najczęściej wybierają RAV4 z układem hybrydowym opartym na silniku 2,5 l. W odmianie z napędem na przednie koła silnik ten współpracuje za pośrednictwem automatycznej przekładni planetarnej z generatorem i jednym silnikiem elektrycznym, natomiast w wersji AWD-i układ ten został rozbudowany o kolejny silnik elektryczny napędzający tylną oś. 

    RAV4 Hybrid FWD ma moc 218 KM, zaś wersja AWD-i generuje 222 KM mocy i rozpędza się od 0 do 100 km w 8,1 s. Sterowany komputerem system AWD-i automatycznie optymalizuje swój moment obrotowy w zależności od warunków jazdy. Rozdział momentu obrotowego między obie osie może się wahać między 100:0 a 20:80. Maksymalna wartość momentu obrotowego, jaki może dotrzeć do tylnych kół, wynosi aż 1300 Nm, a zatem jest porównywalna lub nawet większa od możliwości klasycznych mechanicznych systemów 4x4.

Ranking najpopularniejszych SUV-ów na świecie w 2022 roku jest dostępny na: https://www.focus2move.com/world-best-selling-suv/ (Opens in new window).