Toyota, Suzuki, Daihatsu i Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) opracują lekki użytkowy van z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV). Praktyczne i przystępne cenowo auto ma przyspieszyć elektryfikację floty pojazdów zaopatrujących centra miast. Jest to kolejny projekt związany z bezemisyjnym transportem, w który zaangażowane są Toyota i CJPT.
Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT), Toyota, Suzuki i Daihatsu wspólnie opracują użytkowy van z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV). Nowy model trafi na rynek już w 2023 roku.
Lekkie pojazdy użytkowe często są wykorzystywane do zaopatrzenia sklepów, punktów usługowych i firm na gęsto zabudowanych terenach, w tym w centrach miast. Stanowią one około 60% całej floty pojazdów użytkowych. Ich elektryfikacja może więc znacząco przyczynić się do osiągnięcia neutralności klimatycznej.
Jednym z głównych problemów uniemożliwiających szybszą popularyzację elektrycznych aut użytkowych są dodatkowe koszty związane z transformacją energetyczną transportu. Dotyczy to m.in. małych i średnich firm, które muszą uwzględniać zarówno dłuższy czas ładowania tych pojazdów, jak i wyższe ceny zakupu w porównaniu z konwencjonalnymi odpowiednikami. Konieczne są też odpowiednie inwestycje infrastrukturalne, a to dotyczy już całego społeczeństwa.
Stworzony przez Toyotę i partnerów nowy elektryczny model musi być niedrogi i odpowiadać na potrzeby małych i średnich firm. Za planowanie produktu będzie odpowiedzialne CJPT. Toyota, Suzuki i Daihatsu wspólnie opracują bateryjny napęd elektryczny dostosowany do lekkiego auta użytkowego. Suzuki i Daihatsu skorzystają ze swojego doświadczenia w projektowaniu i produkcji małych samochodów, a Toyota dostarczy swoje know-how w dziedzinie zelektryfikowanych napędów.
Nowy elektryczny van na rynek ma trafić w 2023 roku. Będzie używany m.in. w programach popularyzacji bezemisyjnego transportu w Tokio i w prefekturze Fukushima.
Elektryczne użytkowe vany Toyoty w Europie
Toyota wprowadziła już do sprzedaży w Europie 2 użytkowe modele z napędem elektrycznym. Jest to średniej wielkości PROACE Electric i kompaktowy PROACE CITY Electric.
PROACE Electric jest napędzany elektrycznym silnikiem o mocy 136 KM i momencie obrotowym 260 Nm, zasilanym przez baterie o pojemności 50 lub 75 kWh. Zasięg na jednym ładowaniu wynosi odpowiednio 211 lub 303 km (WLTP). Jest dostępny w 3 długościach nadwozia i 3 wersjach wyposażenia. Może mierzyć 4,6 m, 4,9 m lub 5,3 m długości, a w 2 większych odmianach mieści 3 europalety.
PROACE CITY Electric otrzymał ten sam silnik 136 KM oraz baterię trakcyjną 50 kWh. Jego zasięg to 260 km (WLTP). W ofercie ma 2 długości nadwozia i 2 wersje wyposażenia. Nadwozie Standard ma 4,4 m długości i zapewnia do 3,3 m3 przestrzeni ładunkowej. Wersja Long mierzy 4,75 m długości i mieści do 3,9 m3 ładunku.