04-11-2022

Toyota zaprezentuje 3 koncepcyjne sportowe auta z linii GR

Targi SEMA 2022
Podczas tegorocznej wystawy SEMA 2022 Toyota pokaże 3 koncepcyjne samochody oparte na modelach z linii GR. Będą to takie modele, jak GR86 Daily Drifter (pojazd stworzony dla pasjonatów driftingu), GR Corolla Rally Concept (rajdowy hot hatch wzorowany na GR Yarisie Rally1) i GR Supra 10-Second (600-konne auto przeznaczone do wyścigów równoległych).
SEMA, czyli Specialty Equipment Market Association Show – to najważniejsza na amerykańskim rynku wystawa modyfikowanych samochodów i tuningu. Toyota od lat jest stałym uczestnikiem tej imprezy, prezentując tu swoje samochody sportowe. W tym roku na stoisku marki w hali Las Vegas Convention Center można obejrzeć kolekcję koncepcyjnych pojazdów opartych na modelach z linii GR. 

GR86 Daily Drifter

  • GR86 to trzeci – obok GR Supry i GR Yarisa – globalny model Toyoty z linii GR. Czteroosobowe coupé nawiązuje stylistyką do klasycznych aut sportowych marki, a jego rodowód (podobnie jak w przypadku GT86) sięga legendarnego tylnonapędowego hatchbacka AE86.

    Corolla AE86 była ulubionym samochodem japońskich mistrzów kierownicy. Dzięki nim drifting z hobby przekształcił się w dyscyplinę sportową. Współcześnie swoje niezwykłe umiejętności kontroli nad samochodem prezentują tacy kierowcy Toyoty, jak Fredric Aasbo, Ken Gushi czy Ryan Tuerck. To właśnie ich samochody o mocy sięgającej 1000 KM stały się wzorem dla koncepcyjnej Toyoty GR86 Daily Drifter, którą zaprezentowano na targach SEMA.

  • Twórcą tej koncepcyjnej wersji jest Larry Chen, fotograf motoryzacyjny i entuzjasta driftingu. Na bazie nowej Toyoty GR86 i przy pomocy dostępnych na rynku części stworzył on pojazd, którego osiągi są zbliżone do tego, co prezentują profesjonalne samochody rywalizujące w amerykańskiej serii Formula Drift.

    Toyota GR86 Daily Drifter jest wyposażona w seryjny czterocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 2,4 l. Dodać do tego należy sprężarkę HKS GT2 Supercharger Pro ZD8 z intercoolerem, układ wydechowy MagnaFlow NEO Series i aluminiową chłodnicę CSF. 

Po modyfikacjach moc auta wzrosła do ponad 300 KM. Przedni spojler i tylne skrzydło marki HKS oraz maska i boczne listwy zostały zrobione z włókna węglowego. Dodano do tego:

  •  sportowe hamulce i zawieszenie, 
  • 17" koła Motegi Racing MR154 Battle,
  •  opony 225/45R17 Yokohama ADVAN NEOVA AD09,
  • klatkę bezpieczeństwa Studio RSR,
  • wyścigowe fotele Sparco EVO QRT,
  • sześciopunktowe pasy Sparco. 

GR Corolla Rally Concept

  • Rajdowa GR Corolla Rally Concept została stworzona na bazie nowej GR Corolli. Auto to zadebiutowało w tym roku na wybranych rynkach, w tym w Japonii i USA. Choć jest nieco większe od GR Yarisa, otrzymało ten sam układ jezdny z napędem na cztery koła GR-FOUR i 3-cylindrowym silnikiem 1,6 l, którego moc została zwiększona do ponad 300 KM. 

    Koncepcyjna wersja, czyli GR Corolla Rally Concept, powstała w warsztacie rodzinnej firmy tuningowej Toyota Motorsports Garage z Kalifornii. Za podstawę do modyfikacji posłużyła seryjna GR Corolla w wersji Circuit Edition. Inspiracją był startujący w WRC GR Yaris Rally1, który w tym roku zapewnił zespołowi TOYOTA GAZOO Racing podwójny tytuł rajdowego mistrza świata – zarówno w klasyfikacji producentów, jak i kierowców. 

Nowa Toyota GR Corolla Rally Concept jest napędzana trzycylindrowym silnikiem 1,6 l turbo (G16E-GTS) z systemem Port Injection. Dodano do tego układ chłodzenia oleju i specjalnie opracowany układ wydechowy. Sześciostopniowa manualna przekładnia także jest dodatkowo chłodzona. 

Doskonałą przyczepność zapewnia rajdowe zawieszenie TEIN Gravel Rally, 17" koła OZ Racing i opony Continental Viking Contact 7 215/60R17. Za docisk odpowiada tylne skrzydło i przedni spojler z włókna węglowego. 

We wnętrzu zamontowano klatkę bezpieczeństwa, system gaśniczy oraz fotele i pasy OMP Racing.

GR Supra 10-Second

  • Dwie GR Supry do wyścigów równoległych zostały stworzone przez Toyotę Motor North America i Toyotę Motorsports Garage. Mechanicy otrzymali wręcz karkołomne zadanie – mieli zbudować samochody, które pokonają ćwierć mili w czasie poniżej 11 s, przy budżecie ograniczonym do 10 000 dolarów. 

    GR Supra jest bezpośrednim następcą Supry 4. generacji, która zasłynęła jako samochód Briana O'Connera, bohatera serii filmów „Szybcy i wściekli”. Oba modele łączy klasyczna konstrukcja z tylnym napędem i montowanym z przodu 6-cylindrowym rzędowym silnikiem, świetne właściwości jezdne i wyjątkowa trwałość.

Tuning dwóch seryjnych egzemplarzy GR Supry z silnikiem R6 3,0 l 387 KM zespół rozpoczął od zwiększenia mocy o ponad 30%. Następnie dołożył turbosprężarkę Pure Turbo i intercoolery, uzyskując 629 KM mocy. Kolejne modyfikacje to system chłodzenia skrzyni biegów CSF oraz hamulce tarczowe Brembo z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu. 

Przednie koła są większe od tylnych – felgi Weld Racing® Belmont Drag mają rozmiar 18x5 cali, zaś z tyłu zastosowano obręcze Weld Racing® Belmont Beedlock 17x10 cali. Dopasowano do nich wyczynowe opony radialne marki Mickey Thompson. 

  • Dla bezpieczeństwa kierowcy przy fotelach zamontowano sześciopunktowe pasy G-Force Racing Gear®. 

    Tak wyposażoną GR Suprą udało się pokonać ćwierć mili w czasie poniżej 11 s – a dokładnie w 10,984 s.