27-09-2022

Wodorowe ciężarówki udowodniły swoją praktyczność

Toyota i Kenworth zakończyły trwający od 2019 roku program testowy
Testy wodorowych ciężarówek z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe Toyoty trwały od 2019 roku w Porcie Los Angeles. Pojazdy te udowodniły swoją skuteczność. Stanowi to kolejne potwierdzenie słuszności decyzji Toyoty, która postanowiła uruchomić w przyszłym roku seryjną produkcję elektrycznych napędów wodorowych do ciężarówek.  

Toyota i Kenworth Truck Company zbudowali wspólnie serię 10 bezemisyjnych ciężarówek z napędem elektrycznym na wodorowe ogniwa paliwowe. Pojazdy te od 2019 roku były testowane w Porcie Los Angeles, m.in. w Toyota Logistics Services, Total Transportation Services, Inc. oraz Southern Counties Express. 

Każda z ciężarówek pozwoliła uniknąć emisji 74,66 t CO2 rocznie w porównaniu z jej odpowiednikiem z silnikiem Diesla. Dzięki temu – nawet pomimo zakończenia projektu – kilka z nich zostanie w Los Angeles.

Jednym z głównych celów Toyoty i Kenworth było dostarczenie klientom operującym w Porcie Los Angeles bezemisyjnych ciężarówek o parametrach zbliżonych do konwencjonalnych pojazdów. Partnerom udało się wypracować rozwiązania, które zapewniają wydajną logistykę bez generowania spalin.

Bezemisyjna wodorowa ciężarówka

T680 FCEV to wodorowa ciężarówka Toyoty i Kenworth (zwana również Ocean), która została oparta na modelu Kenworth T680s z silnikiem Diesla. Charakteryzował się on tym, że na jednym tankowaniu oleju napędowego mógł pokonać około 200 mil. Wodorowa wersja z pełnym załadunkiem 37 t ma zasięg ponad 300 mil. 

Co więcej, choć samochód jest napędzany silnikiem elektrycznym, nie traci czasu na długie ładowanie baterii, a zatankowanie zbiorników wodoru trwa 15-20 minut. Wodorowe ciężarówki w Porcie Los Angeles wykonywały wiele przejazdów w ciągu dnia o łącznej długości nawet 500 mil dziennie.

Sukces programu testowego otwiera drogę do seryjnej produkcji

Program testowy 10 wodorowych ciężarówek w Porcie Los Angeles zakończył się sukcesem. Był on efektem bliskiej współpracy Toyoty i Kenworth z zarządem Portu, firmą Shell – operatorem infrastruktury tankowania wodoru, oraz California Air Resource Board (CARB), która przyznała projektowi grant w wysokości 41 milionów dolarów. To połowa budżetu programu, który objął m.in.:

  • budowę infrastruktury wodorowej, w tym dwóch stacji tankowania,
  • zakup ciężarówek na ogniwa paliwowe i bezemisyjnego sprzętu portowego do ładowania i rozładowywania towarów. 

Program otworzył też nowe możliwości rozwoju ciężkiego transportu wodorowego. W 2023 roku Toyota uruchomi w fabryce w Kentucky produkcję modułowych napędów elektrycznych na ogniwa paliwowe do ciężarówek. 

 

Rozwojowy projekt

Prace rozwojowe nad wodorowymi ciężarówkami Toyota rozpoczęła jeszcze w 2017 roku. Wtedy to pierwszy prototypowy pojazd Project Portal rozpoczął pracę w centrum logistycznym Toyoty w Porcie Long Beach w Kalifornii. 

Rok później firma zbudowała prototyp drugiej generacji, który również był testowany w tym samym porcie. 

W lutym 2021 roku jedna z 10 ciężarówek Kenworth T680 FCEV wjechała na szczyt Pikes Peak w Kolorado, gdzie co roku rozgrywany jest słynny wyścig górski Pikes Peak International Hill Climb. Zdobywając szczyt na wysokości 4302 m n.p.m., wodorowy ciągnik siodłowy z napędem Toyoty udowodnił, że stać go na więcej niż niejedną ciężarówkę tego segmentu z konwencjonalnym silnikiem Diesla.